snuffel

Vandaag hebben we onze lieve snuffel begraven, allee ja, we hebben gedaan alsof want je mag een beestje niet meer in je tuin begraven. We hebben er een mooi grafje van gemaakt, zo eentje met een kruisje en een steen. Op die steen heeft broer snuffel geschreven. Mijn kleine man ziet er van af! hij huilt en is boos. Voelt zich schuldig en machteloos. Alle gevoelens tegelijk. En ik, ik sta erbij, kan niets doen om broer te troosten, niets zeggen om het beter te maken. We begraven onze lieve snuf en ik zeg  iedereen hoe een geweldige kat hij wel niet was. Onze grote dikke vriend. En dan staan we allemaal even stilletjes naar zijn grafje te kijken. Het is een raar moment om al mijn 5 kindertjes zo droef en stil voor zich uit te zien staren. Dan gaan we naar binnen en drinken chocomelk en eten een worstenbroodje, want dat hoort zo bij een droevige dag. En de dag gaat langzaam voorbij. En ik merk dat ik hem mis, onze dikke kat. Plots zit hij niet meer op mijn koekjesdoos voor het raam. of hoog boven op mijn kast wanneer ik naai. Ook wanneer ik de kindjes hun bokes smeer ben ik plots niet meer aant worstelen om zowel het vlees als de boter te beschermen. Ik merk dat ik nog steeds dat kommetje met watermelk zet, maar er is niemand die het oplikt. Enkel bij broer kwam hij liggen knuffelen, niet bij de rest van ons. maar hij was wel aanwezig. Keek steeds op iedereen neer en dacht dat hij veel groter was, hij dacht dat hij zelfs een auto aan kon. Maar hij was mis. De auto was sterker, Onze snuffel heeft zich nog naar huis gesleept en is bij de dierenarts gestorven. Broer heeft hem nog gezien en snuffel hem. Dat was voor hun beide genoeg om afscheid te kunnen nemen. Lieve snuffel, arme broer. Het komt wel goed allemaal, het maakt je weer een beetje ouder, een beetje volwassener. Maar nog niet te snel, ik troost je graag, zelfs al helpt het niet veel. Je bent en blijft mijn lieve kleine jongen. Alleen nu even zonder beste poezenvriend. Wanneer je er klaar voor bent mag je een nieuwe vriend redden uit het asiel, een nieuwe beste poezenvriend.

Geen opmerkingen: