kronkeltjes

Omdat het deze week de week van de pleegzorg is, wil ik toch hierover even een stukje schrijven. We hebben er 2, zo van die pleegkindjes, alleen noemen wij ze zus 3 en 4 want dat zijn ze bovenal. Niet alleen pleegkindjes met problemen en moeilijkheden, maar echte schavuiten met een apart karakter! Zo hebben ze wat minder kronkeltjes in hun hoofd en moeten wij soms de kronkeltjes maken voor hen. Ik zal even uitleggen wat kronkeltjes zijn. Op een bepaald moment vroeg dochter 1 waarom zus 3 en 4 soms zo anders doen, anders reageren dat wij en het soms moeilijk hebben met iets uit te voeren of te antwoorden. Dus waren de echtgenoot en ik ervan overtuigd dat we aan broer en zus 1 moesten uitleggen hoe dit kwam. Maar hoe leg je in hemelsnaam uit aan een 5 en een 8 jarige wat een beperking is.
Wel, wij deden het met kronkeltjes in ons hoofd. een voorbeeld daarvan is: je hebt honger: er komt een kronkel van je buikje naar je hoofd, je denkt ik moet eten: er komt een kronkel in je hoofd die vast zit aan de eerste kronkel, je denkt ik wil chocolade: er komt een kronkel bij, dat moet ik vragen aan mama: is weer een kronkel, maar dat gaat niet mogen: is nog een kronkel en ga zo maar verder tot je heel veel kronkeltjes hebt in je hoofdje. Nu bij zus3 en 4 gaat dat anders. Hun buikje zegt ook: ik heb honger en er gaat 1 kronkeltje naar hun hoofdje, dat kronkeltje blijft daar helemaal alleen zitten......Er komen er geen bij. Dus moeten wij deze kronkeltjes proberen te maken, door bijvoorbeeld te zeggen: jij hebt honger (kronkel 2) jij wilt eten (kronkel3) kom we gaan een snoepje vragen (kronkel 4) enz....tot er evenveel kronkeltjes gemaakt zijn als in ons eigen hoofd.
Met dit voorbeeld begrepen broer en zus1 het heel goed, en nu gebruiken we nog dikwijls het verhaaltje van de kronkeltjes. Bijvoorbeeld wanneer zus3 of 4 boos wordt zonder reden, verwijzen we even naar de kronkeltjes en dan gaan ze hen proberen te helpen ipv zelf boos te worden. En zo lukt het ons om een vaste stabiele veilige basis te bieden aan 2 schatten van kindertjes, niet alleen pleegkindjes maar ook zus 3 en zus 4 want ze horen er gewoon bij :)

Geen opmerkingen: